Mijn kinderen, geboren in 2000 en 2003, bleken temperamentvolle, creatieve denkers, eigenwijs en heel sensitief. Ze hebben mij wijze lessen gespiegeld. Achter hun niet gemiddelde ontwikkelingspad bleek (hoog)begaafdheid te zitten. Voor mij was dit het begin van een ontdekkingsreis naar de rol van de omgeving en stress op talentontwikkeling. Zij zijn mijn grootste leermeesters geweest en uiteindelijk de stimulans om in 2007 een HBO studie psychosociaal werk te beginnen.
De opleiding heb ik afgesloten met een stage en een scriptie. Ik heb mij gericht op de invloed van een 'peergroep' op de emotionele balans van (hoog)begaafde kinderen. Dit project heb ik opgezet en tevens uitgevoerd. Met mijn scriptie, 'ADHD of een andere leerstijl' richtte ik mij op een andere doelgroep. Ook deze groep ervaart veel emotionele disbalans. Ik wilde onderzoeken of een andere aanpak zou resulteren in ander gedrag, een betere focus en concentratie. Een interessante en heel leervolle periode.
Tijdens het volgen van de opleiding psychosociaal werk ben ik in 2010 mijn bedrijf Hartkracht gestart. Ik ben in het onderwijs gaan werken en gaf coaching en training over stressreductie, emotionele balans en talentontwikkeling. Tijdens deze trainingen maakte ik onder andere gebruik van een biofeedback methode die middels een computerprogramma jouw fysiologische staat meet. En je door middel van een goede ademhalingstechniek zelf beïnvloed. Naast mijn werk in het onderwijs, heb ik in die tijd ook als wandelcoach gewerkt gericht op het herstel van burn-out.